درایرها (خشک کن ها) هوای فشرده

تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
خشک کن های هوای فشرده
 
خشک کن های هوای فشرده یا Air Dryer ها مهم ترین تجهیز در فرایند تولید هوای فشرده در صنایع مختلف می باشند، و به دو گروه اصلی درایرهای جذبی و یا تبریدی تقسیم بندی می شوند که معرف تکنولوژی هر یک از این سیستم ها است. هر یک از این سیستم ها دارای امتیازات و یا محدودیت های فنی و کاربردی خاص خود هستند که بایستی در هنگام خرید به آنها توجه شود
 
منشاء آب در سیستم هوای فشرده
هوای محیط همواره دارای مقادیری آب به صورت بخار می باشد که پس از فرایند فشرده سازی توسط کمپرسور و در خروجی آن افزایش می یابد. از آنجائیکه مولکول های سیال هوا برخلاف مولکول های آب قابلیت فشرده شدن را دارند، این موضوع سبب می شود که بطور مثال 1 مترمکعب هوای فشرده شده با فشار 7 بار دارای مقدار آب موجود در 7 مترمکعب هوای پیرامون کمپرسور باشد. به عبارت دیگر پس از فرایند فشرده سازی هوا توسط کمپرسور، میزان رطوبت در مقیاس حجم افزایش یافته است.
 
نقطه شبنم Dew Point:
نقطه شبنم به زبان ساده دمایی است که در آن بخار آب تبدیل به مایع (کندانس) شود.
با توجه به مفهوم نقطه شبنم هرچقدر هوا گرم تر شود، قابلیت جذب رطوبت نیز در آن بیشتر می شود و برعکس آن نیز با پایین آمدن دما، توانایی هوا در نگهداری رطوبت کاهش می یابد و ذرات سنگین تر آب از هوا جدا می شود.
از این رو تفاوت بسیاری در انتخاب کمپرسور و سایر تجهیزات فراوری هوای فشرده نظیر خشک کن ها در نواحی مختلف آب و هوایی وجود دارد، زیرا عدد دیو پوینت و میزان جذب رطوبت با توجه به جداول راهنما تغییر می کند.
یکی از عوامل مهم دیگر در تغییر نقطه شبنم، فشار است و در فشارهای مختلف عدد آن تغییر می کند.
نکته: در فشار ثابت عدد نقطه شبنم (Dew Point) همیشه 20 تا 30 درجه سانتی گراد از عدد فشار آن (Pressure Dew Point) کمتر است.
 
فرایند خشک کردن (جذب رطوبت) هوای فشرده در صنعت هوای فشرده دو راه عمده و پرکاربرد برای خشک کردن هوا وجود دارد:
  •  تغییردما: بخار آب در دمای پایین به آب تبدیل می شود و می توان با جدا کردن و گرم کردن مجدد هوا، آن را خشک کرد. این پروسه در خشک کن های تبریدی (Refrigerant Dryers) رخ می دهد.
  • جذب سطحی : مولکول های آب به سطح مواد جاذب رطوبت که قابلیت تجدید شدن (احیاء) را دارند جذب می شود. این پروسه در خشک کن های جذبی (PSA Dryers) رخ می دهد.
درایرها در کنترل فاکتور رطوبت هوا نقش مهمی داشته و بسته به مقدار مورد انتظار رطوبت در هوای خروجی کمپرسورها دسته بندی می شوند.
 
درایر تبریدی Refrigerant Air Dryer: می توانند رطوبت موجود در هوا را حداقل به 3 + درجه نقطه شبنم (Dew Point)برسانند و عملا” توانایی کمتر از این مقدار را نخواهند داشت زیرا این نوع درایرها با سرد کردن و میعان آب موجود در هوا اقدام به جدا سازی آب از هوا نموده و با توجه به ریسک یخ زدگی آب در دمای پایین تر، امکان جدا سازی مولکول های بخار آب در دماهای پایین تر امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین برای دستیابی به نقطه شبنم های پایین تر ناگزیر به استفاده از درایرهای جذبی خواهیم بود.
درایر جذبی Desiccant Air Dryer: همانطور که در بالا اشاره شد برای رسیدن به نقطه شبنم های زیر 3 + و تا 70 – درجه سانتیگراد استفاده می گردد.
 
شما میتوانید با مشاوره رایگان با توجه به نحوه عملکرد و در نظر گرفتن معایب ومزایای هر کدام از درایرها در خصوص خرید درایر اقدام فرمایید.

 

فیلترها
Sort
display