تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده

 

درایرهای یخچالی تبریدی


این سری درایرها توانایی جذب رطوبت سیستم را کمتر از3 + درجه نقطه شبنم (Dew Point) ندارند، زیرا اصول کار آنها مبتنی بر سرد کردن و میعان قطرات آب موجود در هوای فشرده و جدا سازی آن از سیستم است.


نحوه کار درایر تبریدی
هوای فشرده شده پس از عبور از افترکولر کمپرسور، خنک شده و آماده ورود به درایر تبریدی است.
هوای فشرده وارد مبدل گرمایی یا خشک کن (Evaporator یا Heat Exchanger) می شود.
در این قسمت هوای فشرده و گاز تبرید به طور غیر مستقیم در ارتباط هستند و طی تبادل حرارتی صورت گرفته هوای فشرده عبوری سرد شده و چگالش اتفاق می افتد که باعث حذف رطوبت (بصورت کندانس) و خشک شدن هوای فشرده عبوری از سیستم می شود.

فرایند گاز تبرید
عملکرد سیکل تراکم (condenser) گاز مبرد پس از فرایند فشرده سازی توسط واحد کمپرسور درایر، وارد کندانسور می شود. در اینجا تغییر فاز گاز به فاز مایع صورت می گیرد.
دلیل این تغییر فاز اصول طراحی کندانسور (سطح تبادل حرارتی بالا) و پروانه دوار روی الکتروموتور مستقر بر روی آن می باشد که گرمای گاز را به محیط انتقال داده و باعث کاهش دما و تبدیل گاز مبرد به مایع می شود.
اگر فرایند کاهش دما در کندانسور به درستی انجام نشود، سنسور دما وضعیت را به سیستم کنترل انتقال می دهد و در این صورت درایر به درستی عمل نمی کند و گاز به مایع تبدیل نمی شود. پس حتما باید سطح کندانسور تمیز باشد تا این کاهش دما به درستی انجام شود.
سیال تبرید بعد از کندانسور در یک رسیور جمع می شود و پس از آن به لوله مویی می رسد.
وقتی سیال وارد لوله مویی می شود، در اثر تغییر سطح موجود در این لوله، از فاز مایع به گاز تغییر حالت می دهد (برعکس مرحله قبل).
دلیل این تغییر فاز این است که سیال وارد سطح مقطع کوچکتر شده و سرعت آن به شدت افزایش می یابد و بر اساس این افزایش سرعت، سیال اتمیزه شده و به حالت گاز در می آید.
عملکرد مبدل گرمایی (Evaporator یا Heat Exchanger)
این گاز وارد اواپراتور یا Heat Exchanger می شود. در اواپراتور فرایند گرماگیر اتفاق می افتد، یعنی گاز فریون که به شدت گرماگیر است، گرمای هوای فشرده را به دلیل اختلاف دمای موجود به خود می گیرد و تعادل دمایی رخ می دهد.
در این مرحله با کاهش دمای هوای فشرده عمل چگالش رخ می دهد و رطوبت موجود از هوای فشرده جدا می شود.
این رطوبت به صورت قطرات آب از واتر سپراتور درایر تبریدی خارج می شود و هوای فشرده خشک آماده مصرف می شود.
درایر های تبریدی بر خلاف درایر های دیگر هیچ هزینه مازادی به جز هزینه برق ندارند.
اگر از این درایرها به درستی نگهداری شود، مدت ها بدون کمترین هرینه ای، خروجی نقطه شبنم 3 +تا 5 + درجه سانتی گراد را خواهد بود.

نقش Hot Gas Valve در درایرهای تبریدی
در مبدل گرمایی(Heat Exchanger) گاز فریون که بر اثر تبادل دما با هوای فشرده گرم شده دوباره به سیکل تبرید بر می گردد و وارد کمپرسور درایر می شود و در مسیر برگشت به کمپرسور درایر از شیر گاز گرم (Hot Gas Valve) عبور می کند.
این شیر قسمتی از گاز فریون گرم شده را وارد کمپرسور می کند تا مانع یخ زدگی در کمپرسور شود.
در زمستان با سرد شدن هوای محیط، هوای ورودی به اواپراتور نیز سرد می شود. بر اثر سردی هوا و افزایش ناگهانی حجم کمپرسورهای تبرید، امکان یخ زدگی در مسیر ورودی این کمپرسور به وجود می آید.
برای جلوگیری از این یخ زدگی باید Hot Gas Valve به درستی کار کند، تا با هوای گرمی که از خود عبور می دهد مانع یخ زدگی کامل لوله شود.
تنظیمات Hot Gas Valve بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر میزان گاز گرم بیشتر از حد معین باشد باعث افزایش دمای کمپرسور می شود، و اگر کمتر باشد می تواند باعث یخ زدگی در لوله کمپرسور گردد.

 

 

 

 

 

فیلترها
Sort
display