تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده

تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده
تجهیزات تصفیه و فرآوری هوای فشرده

 

تجهیزات تصفیه و فراوری هوای فشرده


. هوای محیط همواره دارای مقادیری آب به صورت بخار می باشد که پس از فرایند فشرده سازی توسط کمپرسور و در خروجی آن افزایش می یابد. از آنجائیکه مولکول های سیال هوا برخلاف مولکول های آب قابلیت فشرده شدن را دارند، این موضوع سبب می شود که بطور مثال 1 مترمکعب هوای فشرده شده با فشار 7 بار دارای مقدار آب موجود در 7 مترمکعب هوای پیرامون کمپرسور باشد. به عبارت دیگر پس از فرایند فشرده سازی هوا توسط کمپرسور، میزان رطوبت در مقیاس حجم افزایش یافته است.
هوای فشرده خروجی از کمپرسور پس از عبور ازرادیاتور یا افتر کولر  دارای بخارات اب و روغن وحتی باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز به همراه هوای محیط به درون سیستم هوای فشرده مکش می‌شوند میباشد. این بخارات در خطوط هوای فشرده به سمت تجهیزات مصرف کننده هوای فشرده هدایت شده و منجر به اثرات مخربی مانند خوردگی لوله –خرابی شیرها و ابزارالات  پنوماتیک پدید می اورند و کیفیت محصولاتی که با هوای فشرده تماس مستقیم دارند را نیز تحت تاثیر قرار میدهد .و باعث خرابی محصولات نهایی و ایجاد واکنشهای شیمیایی و.. میگردد(مانند کیفیت رنگکاری-و..). به همین دلیل،از تجهیزات تصفیه هوا که شامل تله ابگیر-واتر سپراتور-درایرها-میکروفیلترها و برجهای کربن اکتیو برای به حداقل رساندن و حذف رطوبت و بخارات روغن از سیستم هوای فشرده استفاده می شود .درایر و خشک کنهای متفاوتی در صنعت هوای فشرده استفاده می شوند که طرز کار منحصر به فرد و کارایی متفاوتی نسبت به هم دارند و نقطه شبنم های متفاوتی را حاصل می نمایند .


میزان هریک از این 3 شاخص اصلی (نقطه شبنم، ذرات معلق و روغن)، در استاندارد ISO 8573-1 مشخص کننده سطح کیفیت هوا است. که در قالب کلاس های 1 و 2 و … طبقه بندی می شوند. هرچقدر عدد کلاس کمتر باشد، میزان این ناخالصی ها کمتر و هوای ‌فشرده پاک تری داریم.
بسته به کاربردهای هوای ‌فشرده در صنایع مختلف درجه کلاس برای مصارف مشخص می گردد. بطور مثال در صنعت داروسازی به دلیل حساسیت های بالا باید کیفیت هوای 
‎فشرده مورد استفاده در کلاس 1 قرار بگیرد.
لینک ایزو8573/1: https://www.iso.org/standard/46418.html

 

فیلترها
Sort
display